Recensie: Weerzien in Italië van Eva de Wit + Italiaanse playlistWeerzien in Italië by Eva de Wit
Published by Z&K on June 12th 2018
Genres: Feelgood
Pages: 304
Format: Paperback
Goodreads
three-half-stars

Nadat de moeder van Lucia en Dani is opgenomen in een verpleeghuis ontdekken de zussen dat ze het jarenlang niet zo nauw heeft genomen met de waarheid. Als een DNA-test uitwijst dat Dani en Lucia geen zussen maar halfzussen zijn, besluiten ze in de zomervakantie te vertrekken naar Italië om te ontdekken wie dan wel Lucia's biologische vader is. Maar in plaats van antwoorden, komen er juist steeds meer raadsels en vragen over het verleden.

Ok, first off… why is this blogpost in Dutch, you might wonder? This is an English blog after all. Well, this book I want to discuss today is a book written in Dutch by a Dutch author. So I found it a bit odd to write this review in English, hence I decided to just go with Dutch for this one. Though I can tell you that this book is definitely worth translating into English (or any other language), it’s a perfect summer read that takes place in Italy, what more can you want?! Anyway, moving on… In Dutch:

Als je mijn Bookstagram volgt, weet je wellicht dat ik net op vakantie ben geweest in Italië (en treurig ben dat het er alweer op zit). Toscane om precies te zijn. En misschien weet je ook wel dat ik gewoon een hele grote liefde heb voor Italië. Wat is dat toch een mooi land, mooie steden, mooie natuur, héérlijk eten, de lekkerste gelato’s, temperamentvolle mensen en een prachtige taal. Als ik dan zie dat er een boek verschijnt dat zich afspeelt in Italië, tja dan moet ik dat gewoon lezen. Weerzien in Italië is – zoals de titel al doet vermoeden – zo’n boek. Geschreven door Eva de Wit, die ons al eerder van heerlijke zomerboeken heeft voorzien; Een Huis in Frankrijk en Een Zomer in Frankrijk. Dit keer heeft Eva Frankrijk even ingeruild voor La Bella Italia (hoewel ook in dit boek Frankrijk een plekje heeft) en dat maakt mij natuurlijk enorm blij.

Toen ik terugkwam uit Italië lag dit boek op de mat, lekkere thuiskomst toch?! En een paar dagen later heb ik het boek meteen opgepakt. Ik had meteen weer dat heerlijke Italië gevoel terug. In de eerste bladzijden lees je over twee zussen Dani en Lucia die in de zomer naar Italië vertrekken om op zoek te gaan naar de biologische vader van Lucia. Alleen al hoe de reis naar Italië beschreven werd, zo herkenbaar. Leuk detail, ze gaan op reis in een rode fiat 500 – laat dat nou net mijn favoriete auto zijn.

Het boek komt gauw op gang en ik zat al heel snel helemaal in het verhaal. Dit is echt typisch een zomerboek. Héérlijk om te verslinden op het strand, bij het zwembad, of gewoon lekker in je eigen achtertuin. De personages zijn leuk – de hoofdpersonages, die meteen als vriendinnen voelen, maar ook de andere personages in het boek. Het verhaal is fijn, een tikkeltje mysterieus ook waardoor je door wil blijven lezen. Je wilt gewoon weten hoe het nu echt zit. Daarbij moet ik wel zeggen dat het boek redelijk voorspelbaar is. Maar dat vind ik niet zo storend, dat hoort ook wel een beetje bij het genre. Dit is niet het type boek dat je echt laat nadenken, dit is gewoon een boek om van te genieten en wat je letterlijk in een middag uit kan lezen. En ik zeg letterlijk omdat dat precies is wat ik gedaan heb. Ik vond het boek zo leuk dat ik het in een keer heb uitgelezen. Ik kon het gewoon niet wegleggen. Het einde had wat mij betreft wel iets beter gekund, dat voelde voor mij een beetje gehaast en ik had nog wel meer willen lezen. Maar buiten dat vond ik het een heerlijk boek.

Weerzien in Italië brengt je helemaal in Italiaanse sferen en is het perfecte boek om dit jaar mee te nemen in je koffer! Om je nou nog beter dat Italiaase gevoel te geven, heb ik een playlist voor je met heerlijke nummers. Perfect om aan te zetten tijdens het lezen van dit boek – of gewoon zo, dat kan natuurlijk ook.

three-half-stars